Igaza van Arnold Schönbergnek, amikor azt mondja, hogy a művészet új művészetet, azaz addig meg nem ismert élményt jelent?
A választ megtalálhatjuk az Átlátszó Hang újzenei fesztivál záróestjén, ahol az Észt Intézettel együttműködve válogatást kapunk észt rövidfilmekből, kortárszenéből, irodalomból.
Az Átlátszó Hang újzenei fesztivál 2013-ban kelt életre, a két kurátor Horváth Balázs és Gryllus Samu ötlete nyomán. A fesztivál célja új módszerekkel bemutatni és ezáltal a közönséghez közelebb hozni a kortárs komolyzenét. Ősbemutatók mellett olyan régebbi műveket juttat el a magyar közönséghez, amelyek a mai zeneszerzők számára referenciaként szolgálnak, de Magyarországon a szélesebb közönség számára kevésbé ismertek.
A fesztivál elnevezése utal egyfelől a „látható hang” oximoronja által a fesztivál programban kiemelten jelen lévő újzenei színház, vizuális zene, hangszeres színházi műfajokkal illetve más tárművészetekkel való intenzív kapcsolatra, másfelől arra, hogy a szervezők szándéka szerint a közönség számára a kortárs zene világát “átláthatóan” tudják bemutatni, ezáltal beavatva a résztvevőket az általuk ismert újzenei nyelvbe. Az előadásokhoz, koncertekhez kapcsolódóan a közönség az elhangzó darabokat, azok zeneszerzői elgondolásait kreatív részvétellel, irányított gyakorlatok által ismerheti meg, ezáltal is segítve a hozzáférést a kortárs kompozíciós zene sokszínű és innovatív világához.
Estonian Buffalo – Az Átlátszó Hang újzenei fesztivál záróestje az Észt Intézettel – jan. 15. 18:00
Helyszín: FUGA, Budapesti Építészeti Központ (1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.)
A fesztivál zárókoncertje kortárs észt alkotók: írók, zenszerzők és filmművészek munkáiból nyújt válogatást. A rövid-filmek zeneszerzői is állandó szerzői az észt kortárszenei életnek, miközben az elhangzó kompozíciókban a hangszeres hangok mellett a szövegnek és a vizualitásnak is kiemelkedő szerepe van. Az estet követően fesztiválzáró nyílt beszélgetés helyszínen.
Műsor:
Märt-Matis Lill: When the Buffalo went away…
(2007) – magyarországi bemutató
THReNSeMBLe, Menszátor Héresz Attila, vezényel: Ajtony Csaba
Az 1975-ben született MÄRT-MATIS LILL az egyik legismertebb észt író, Jaan Kaplinski fia. Zeneszerzői munkásságára a minimalista stílus, a költőiség és a mitológiai utalások jellemzőek. Művein érezhető az archaikus és keleti kultúrák hatása. Egyaránt alkot a kamarazene, zenekari zene és elektroakusztikus zene műfajában. Több ízben elnyerte az Észt Zenei Napok zeneszerzői díját. “When the buffalo went away…” című darabja az amerikai indiánok és a bölények közös kultúrájának kiirtásáról beszél.
A test emlékezete
(Keha mälu / 2011 / rendezte: Ülo Pikkov / zene: Mirjam Tally)
A test emlékezete című bábanimáció a szibériai deportálásoknak állít gyönyörűen absztrahált emléket
Részletek Jaan Kaplinski “A jég és a Titanic”, illetve a”A jég és a hanga” címá írásaiból
/ előadja: Menszátor Héresz Attila / fordította: Patat Bence
A gazda
(Isand / 2015 / rendezte: Riho Unt / zene: Lepo Sumera, Arvo Pärt)
“Gazda” alkotója pedig hatalom és alávetettség kérdését vizsgálta a gazdája nélkül maradt kutya és majom történetén keresztül.
Liisa Hirsch: 4 Glides (version for THReNSeMBLe, 2016) – magyarországi bemutató
THReNSeMBLe, Liisa Hirsch (EST) – glides
LIISA HIRSCH (1984) elsősorban a hangra és a hangzás árnyalataira összpontosít, fontos számára a formai tisztaság. Színházi és filmzenét, kórusműveket, kamaradarabokat és zenekari műveket szerez. 2016-ban ő vehette át az Észt Zenei Napokon a legjobb észt újzenei műnek járó díjat, a berlini Young Euro Classic fesztiválon pedig “Mechanics of Flying” című zenekari művéért az European Composer Award elismerést. “4 Glides” című műve az akusztikus élmények lassú változását projektálja a koncert terébe.